Drukarnia 3D – biznes przyszłości?

  • Post category:blog

Drukarnia 3D – biznes przyszłości?

drukarnia 3d - opłacalność biznesu

Wydruki 3D – innowacyjny biznes w wielu odsłonach


Wydruki 3D określa się mianem  addytywnego procesu wytwarzania, który jest oparty na różnego rodzaju technologii przyrostowej. Obiekty powstają warstwa po warstwie ze sproszkowanych lub stałych tworzyw. Pierwsze komercyjne wykorzystanie drukarki 3D miało miejsce już 1987 roku. Z każdym kolejnym rokiem na rynku pojawiają się nowe rozwiązania i technologie, które usprawniają dotychczasowe metody drukowania. Dziś druk 3D jest szybszy i tańszy, a to stwarza ogromne możliwości jego komercyjnego wykorzystania. Dla wielu osób stał się sposobem na biznes. Dziś na rynku istnieje wiele firm, które zajmują się produkcją bądź sprzedażą drukarek 3D i przeznaczonych do nich filamentów,  komponentów oraz akcesoriów. Funkcjonują również firmy, które oferują usługi projektowania 3D. Takie podmioty przygotowują gotowe projekty do drukarki 3D – najczęściej są to prototypy, które mają na celu testowanie produktu przed rozpoczęciem seryjnej produkcji. Ciekawym pomysłem na dodatkowy dochód może być również świadczenie usług konsultingowych i szkoleniowych. Branża potrzebuje profesjonalistów, którzy posiadają ekspercką wiedzę i posiadają niezbędne kompetencje. Niestety w naszym kraju popyt na tego typu usługi nie jest jeszcze wystarczająco wysoki, aby mogły one stanowić jedyne źródło utrzymania. To rozwiązanie można jedynie rozpatrywać w kryteriach dobrego pomysłu na poszerzenie działalności.  

Czytaj także: Projektowanie 3D krok po kroku

Drukarnia 3D



O wiele skuteczniejszym sposobem na biznes jest świadczenie usług druku 3D – to rozwiązanie w porównaniu do wcześniejszych pomysłów ma spory potencjał, ponieważ skala wykorzystywania elementów i obiektów wyprodukowanych przy pomocy drukarek 3D jest coraz większa. Drukarnia 3D może świadczyć usługi na rzecz firm z takich branż jak: maszynowa, motoryzyjacynna, medyczna, elektroniczna, jubilerska, czy nawet reklamowa i edukacyjna.  Wszędzie tam, gdzie niezbędne jest uzyskanie o wiele bardziej skomplikowanych modeli i elementów przestrzennych o dowolnym kształcie, które nie mogą zostać wyprodukowane przy pomocy standardowych metod wykorzystywanych przy produkcji seryjnej.  Kluczową inwestycją niezbędną do rozpoczęcia biznesu w tym segmencie jest zakup odpowiedniej drukarki 3D. Na rynku dostępne są proste modele do samodzielnego złożenia, których cena nie przekracza 2 tys. złotych, jednak nie gwarantują one precyzji wydruku, która przy realizacji wielu projektów jest niezbędna. Koszt profesjonalnych urządzeń oscyluje w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przykładowo cena jednej z najpopularniejszych drukarek na polskim rynku – Zortrax M300 oscyluje na poziomie 18 tys. złotych. Jest to sprzęt rekomendowany do komercyjnego wykorzystania – obszar roboczy w tym modelu wynosi 30 cm3, natomiast minimalna grubość ścian 400 mikronów. Decydując się na otwarcie drukarni 3D w biznesplanie należy uwzględnić również koszty obsługi serwisowej oraz ceny materiału eksploatacyjnego (filament). Na koniec pozostaje już tylko pozyskanie kontrahentów.  Na szczęście polski przemysł z coraz większą ufnością otwiera się na technologie addytywne, dlatego kwestia wystarczającej ilości zleceń nie stanowi już głównej bariery wejścia w ten sektor.

Obejrzyj skanery 3D dostępne w naszym sklepie: