2019-03-06

Czym jest wzornictwo przemysłowe?

Definicja wzornictwa przemysłowego

Ze wzornictwem przemysłowym, a dokładniej z jego finalnymi efektami, spotkamy się korzystając z przedmiotów codziennego użytku. Wszystkie produkty, których używamy, mają swoich twórców – projektanta, czyli designera, który opracowuje projekt wzorniczy, a także grono wspomagających go ekspertów, konstruktorów, inżynierów i technologów. Współpraca takiego zespołu jest określana jako wzornictwo przemysłowe. Industrial design wpływa więc na ostateczną formę produktu, wykorzystane w nim technologie, sposób produkcji, cenę, a także na stopień jego innowacyjności.


W efekcie powstają przedmioty wytwarzane masowo, w milionach sztuk, jak i rzeczy trudniej dostępne, produkowane w seriach zaledwie kilku lub kilkunastu egzemplarzy. Podsumowując, wzornictwo to dziedzina powiązana z naukami ścisłymi, polegająca na projektowaniu przedmiotów użytkowych, łączących w sobie innowacyjne rozwiązania technologiczne, ergonomię, potrzeby rynkowe oraz stronę wizualną. Właśnie w taki sposób odbywa się m.in. projektowanie i budowa maszyn. Dzięki temu powstają przedmioty i urządzenia potrzebne, nowoczesne, funkcjonalne i jednocześnie o pożądanej, dopracowanej estetyce.


Jakie są etapy wzornictwa przemysłowego?

Projektowanie we wzornictwie przemysłowym opiera się na kilku podstawowych etapach. Pierwszym z nich jest określenie potrzeb, czyli celów, dla którego ma powstać dany przedmiot (audyt wzorniczy). Może to być chęć ulepszenia i zmodernizowana istniejącego już produktu, albo stworzenia czegoś zupełnie nowego, spełniającego daną potrzebę. Drugi etap to opracowanie briefu, czyli ogólnej koncepcji przedmiotu. To moment, w którym ustala się podstawowe założenia i wymagania, jakie będzie spełniać dana rzecz. Jest to konieczne do zaprojektowania i stworzenia prototypu produktu, pozwalającego sprawdzić działanie obmyślonego rozwiązania. Kolejny krok to projektowanie przemysłowe, czyli przygotowanie wzoru i konstrukcji przedmiotu.


Późniejsze etapy opierają się na przygotowaniu dokumentacji konstrukcyjnej i wdrożeniowej, a także technical file produktów. Designer wybiera więc technologię, w jakiej projekt będzie zrealizowany, przygotowuje dokumentację wyrobu, nadzoruje wdrożenie projektu, a także wspomaga późniejszą sprzedaż. Jak widać, celem wzornictwa przemysłowego jest tworzenie przedmiotów, które nie tylko dobrze wyglądają, ale spełniają również określone założenia projektowe i ekonomiczne. Dzięki temu powstają rzeczy modne, przyciągające wzrok i rozpoznawalne przez klientów, a przy tym ergonomiczne i o wysokim stopniu funkcjonalności. Inżynieria wzornictwa przemysłowego to tworzenie sztuki użytkowej, która skutecznie zaspokaja nasze realne potrzeby.